Guide: sådan skriver du en pressemeddelse

Skal du skrive en pressemeddelse for din virksomhed? Bare rolig! Herunder får du en guide til, hvordan du skriver en god og velformuleret pressemeddelse. Få desuden inspiration til din pressemeddelse på servicenews.dk.

Hav et klart budskab

Før du kan skrive din pressemeddelse, er det vigtigt, at du kender budskabet med meddelelsen. Omhandler din pressemeddelse eksempelvis et produkt i din virksomhed, er det vigtigt, at dette bliver 100 procent klargjort for kunden. Du kan blandt andet klargøre dit budskab gennem en fængende overskrift og skarpe vendinger. Dette kan du læse mere om nedenfor.

Brug skarpe vendinger

Når du har fundet budskabet med din pressemeddelse, er det tid til, at du skal skrive og formulere den. Her er det som førnævnt vigtigt, at du bruger skarpe vendinger. Lange og forvirrende pressemeddelelser tager tid for kunder at afkode. Derfor er det vigtigt, at du efter de første par sætninger får vinklet pressemeddelelsen korrekt, så den er let forståelig for alle, der læser den. Ønsker du at gøre skriveriet lettere, kan du benytte nyhedstrekanten. I nyhedstrekanten starter med med nyheden først og herefter andre oplysninger. I første sætning skal du altså skrive budskabet med pressemeddelsen. Herefter kan du gå i detaljer.

Undgå at oversælge

Skal du skrive en pressemeddelelse for et bestemt produkt, er det vigtigt, at du ikke oversælger. Det er vigtigt, at din pressemeddelelse er faktuelt korrekt. Skriver du noget ukorrekt i pressemeddelelsen, risikerer du at miste mange kunder. Både du og virksomheden vil fremstå utroværdige. Har du virkelig brug for at sælge et produkt, skal du fremhæve fordelene fremfor ulemperne ved produktet. Det er dog vigtigt at understrege, at du ikke må lyve om hverken produkt eller virksomhed – særligt ikke i en pressemeddelelse. Troværdighed og ærlighed er altid det vigtigste!

Brug pålidelige kilder

Sidst, men bestemt ikke mindst, skal du altid huske at bruge pålidelige kilder. Ønsker du, at din pressemeddelelse skal opfanges af medierne, er kilderne særligt vigtige. Vælger du selv dine kilder, har du mulighed for at styre narretivet. Vælger du ikke selv dine kilder, kan du risikere, at medierne selv finder nogle. Dette lyder måske umiddelbart lettere, men medierne har det med at bruge risikable og utroværdige kilder for at skabe kliks og drama. Medierne kan selv opsøge dine pålidelige kilder og få verificeret historien. Det er altså enormt vigtigt at bruge pålidelige og troværdige kilder, når man skriver en pressemeddelse!

Nu er du klar til at skrive din egen pressemeddelelse – held og lykke! Det er garanteret lettere, end du lige går og tror.

28 kommentarer til “Guide: sådan skriver du en pressemeddelse”

  1. Решив испытать удачу в казино на деньги, я обратился к Яндексу и нашел сайт caso-slots.com на первом месте. Сайт предлагает множество казино с игровыми автоматами, бонусы на депозит и статьи, которые помогут мне играть правильно и выиграть.

    Svar

Skriv en kommentar